dimecres, 12 de gener del 2011

Calçada o vorera? Multa o seguretat?

Ahir em varen fer saber que la policia a Barcelona et pot multar per anar per la vorera amb bicicleta. La qual cosa em va cridar l'atenció i em vaig voler informar més del tema i he buscat una mica per tindre coneixements per poder anar amb bicicleta sense riscs de que em posin una multa o almenys coneixent el tema. El que he trobat és una normativa municipal del 1998 i modificada el 2007, al no trobar-ne cap altra de posterior significa que encara segueix vigent. L'article 14 de l'ordenança municipal de circulació de vianants i vehicles de la ciutat de Barcelona està destinat a les bicicletes. Ens diu que les bicicletes han de circular obligatòriament pels carrils bici, si no en n'hi ha, que a molts zones i barris és el que passa, les bicicletes hauran de circular per la calçada a menys que la vorera per la que circulin compleixi les condicions de l'apartat 6. Bé, de les condicions per circular per la calçada en parlarem més tard ara anem a parlar de les condicions a l'hora de circular per la vorera. L'article 6 ens diu que les bicicletes poden circular per la vorera:
a) Sempre que no hi hagi aglomeració de vianants, la qual és considerada quan no és pot circular a un metre dels vianants o a no és pot anar 5 metres en línia recta.
b) Parcs púbics o zones per a vianants.
c) Zones de prioritat invertida en els dos sentits de circulació.
d) Per les voreres, andanes i passeigs de més de 5 metres d'amplada i 3 metres d'espai lliure.

5 metres??? quantes voreres coneixem a Barcelona que facin 5 metres? i quantes n'hi ha que tinguin 3 metres lliures sense motos, quioscs o parades d'autobús? i a més a més no ens oblidem de la aglomeració de vianants! És una vergonya, conclusió: no és pot anar per la vorera, ens haurem d'enfrontar als vehicles motoritzats si no volem ser multats. 
Alhora de circular per la calçada estem obligats a circular pels carrils més pròxims a les voreres i podem anar pel mig del carril amb els mateixos drets i obligacions dels altres vehicles (art. 4) i a més a més els altres vehicles motoritzats que ens vulguin avançar ho faran amb extrema precaució i deixant un espai lateral d'un metre i mig i quan circulin darrere una bicicleta ho faran amb una seguretat prudencial i proporcional a la velocitat i mai podrà ser inferior a 3 metres! (art. 9).
Això està molt bé, però a fi de comptes és paperassa. La vida real és una altra, és la de pitades, insults, avançaments a mig metre i lo d'un mínim de tres metres darrere ni de conya! Això és la realitat i amb aquesta si que es fan els ulls grossos.

Desprès de conèixer les normes prefereixo ser un perill pels vianants que no ser jo el que perilla. Un cop es compleixin les condicions per a que els ciclistes puguin anar per la calçada urbana sense cap tipus de risc, un servidor parara d'anar per la vorera i anirà per la calçada!

L'article de les bicicletes de l'ordenança de vianants i vehicles de la Normativa municipal de Barcelona la trobareu aquí: http://www.bcn.es/bicicleta/ca/ajuntament_normativa.html

Guineu, la meva nova bicicleta de segona mà amb la qual em moure per Barcelona.
A

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada